REENCUENTRO – En musikalisk återförening!

Flamenco, barockmusik och klassisk spansk musik i ett spännande konstnärligt möte där det folkliga och rytmiska möter den klassiska konstmusiken. Vi utlovar hög energi, fotstamp i tusental och barock’n’roll! 

Vladimir Dikanski

Musikalisk ledare och musiker 

Musiker, dirigent och tonsättare. Flamenco center är enormt tacksam att få samarbeta med Vladimir.  

Massimo Fascogna

Sångare 

En mycket erfaren sångare/musiker.  Han älskar napolitanska folksånger. italoienska 50-60 tal.   Orädd ger han sig på galna utmaningar som t ex sjunga på spanska. 

Gabriela Gutarra 

Dansare och koreograf

Vid den här lager är jag nästan av en expertis på CROSSOVER föreställningar. Reencuentro är dock lite mer utöver det vanliga.

Leslie  Gutarra 

Dansare och “palmas”

Dansare danslärare och är “palmera “. dansat massa flamenco och orientalisk dans. 

Jonas Nermyr

Dansare och slagverkare

Sveriges bästa tap dansare. Jonas älskar att dansa och brinner för slagverk. Den perfekte partner för denna produktion.

Jonathan Bondesson

Gitarrist

Ung musiker som inte är rädd för något nytt. Han skapar sin egen musik och har flamenco i sitt hjärta.

Joakim Lundström

Gitarrist

En musiker med en fantastisk karriär. Han är en till modig gitarrist ger sig på omöjliga uppdrag. Jag är tacksam att han är med oss.

Mercedes Bocanegra

Dansare sång och “palmas”

Dansar flamenco och tango  , spelar teater och sjunger. I vår föreställning . är  hon “palmera” och sjunger. 

Barroco Hispano Año 1500-1600

Folia, 1300-1700 tal dansmusik. Ett måste i flera hundra år.

Xácara – Sevilla 1600-tal teatermusik & dans. Flamencos  grundmusik.

Guaracha – Nueva España, México 1600-tal

Chacona – Förbjuden Afro – kreolsk fluga i Europa

Clasico Español  Año 1800-1900

Albéniz´s musik i flamenco form.

Sevilla por bulerias

Inspiration

Musiken på 1600- och 1700-talen präglades av de sociala förändringar som kom med kapitalisMusiken på 1600- och 1700-talen präglades av de sociala förändringar som kom med kapitalismens frammarsch. Medelklassen blev rikare och de nyrika ville ha samma livsstil som adeln. Flera hade råd att beställa konst och musik enligt egen smak, och de ville ha musik som var pampigare, mer utsmyckad och vackrare än den som överklassen hade.

Barockmusiken uppfyllde alla kraven. Medelklassen blev rikare och de nyrika ville ha samma livsstil som adeln. Flera hade råd att beställa konst och musik enligt egen smak, och de ville ha musik som var pampigare, mer utsmyckad och vackrare än den som överklassen hade. Barockmusiken uppfyllde alla kraven. 

De nyrika hade kvar smaken för den folkliga kulturen men separationen mellan folkmusik och ”finmusik” var oundviklig.

Den nya musiken krävde dyrare musikinstrument och mer virtuositet. Samtidigt influerades den enormt från ”nya” världen, nya Spanien. Chacona, saraband och xacara är alla födda på andra sidan Atlanten.


Slutet av 1800-talet var en liten guldålder för spansk klassisk musik. Tyvärr kom första världskriget emellan men tiden räckte för att inspirera till den nya musikstilen flamencon som hade sin verkliga guldålder åren 1860-1920. Flamencon var folklig. I den uttryckte man sina innersta känslor, sina plågor och drömmar.

Flamencomusikerna skrev inte ner några noter men vi vet att flamenco välkomnade influenser från olika håll så länge de passade och hjälpte till att uttrycka känslorna ännu starkare. Nu återförenar vi flamenco med den klassiska musiken. Det känns helt naturligt.